:: BunadsWiki ::

Generell prat for alle bunadsinteresserte. VĂŠr med og stem frem DIN BUNADSFAVORITT!

Dette stedet for generell prat med andre. Still spÞrsmÄl - gi svar - del av deg selv!

:: BunadsWiki ::

Innlegg Kristian 28 Mai 2008, 10:07

.
Alle som er interessert i bunader og drakter, har klart et felles problem:

Det finnes ingen komplett eller uavhengig oversikt over Norges bunader og drakter pÄ nettet

...men det er kanskje INGEN som Þnsker dette, heller?! Hva skal til for Ä fÄ med nettopp deg?

Derfor hadde det vÊrt kjempegÞy om alle kan vÊre med Ä bidra med sine bunads- og draktbilder, her pÄ forumet.
Tenk sÄ bra om i rene Wikipedia-stil, om bunadsnorge selv gikk inn for Ä vise frem sine bunader og drakter, sÄ vi alle kan se og nyte godt av folkedrakten #1 :D

MÉN vi trenger bildemateriell for Ă„ kunne lage noe slikt, da dette er frivillig arbeid, og vi ikke har rĂ„d til Ă„ kjĂžpe inn slikt materiell.

Vi har et sterkt Þnske om Ä kunne etablere et "bibliotek" her pÄ nettstedet, der folk kan skal kunne se alle bunader og folkedrakter tilgjengelig pÄ bilder. Eks. laster folk, villig opp sine bunadsbilder pÄ www:dagbladet:no og www:vg:no, sÄ jeg hÄper og tror at kanskje folk kan vÊre med pÄ en slik "dugnad" her pÄ forumet.

Men vi er 100% avhenging av at OGSÅ DU er med pĂ„ pĂ„ lage :: BunadsWiki ::!
FÞrstemann som bidro til :: BunadsWiki :: var Ellinor, som fÄr rikelige mengder Êre og berÞmmelse!

Hvis du har lyst til Ä vÊre med pÄ denne "bildedugnaden" med dine bilder,

• LAST OPP bildene dine, direkte her pĂ„ forumet
    Kjenner du historikken ogsÄ, sÄ send den gjerne med - sÄ vi kan fÄ med det ogsÄ pÄ siden.
    .
  • Du kan ogsĂ„: SENDE BILDER VIA PM til Kristian
    Kjenner du historikken ogsÄ, sÄ send den gjerne med - sÄ vi kan fÄ med det ogsÄ pÄ siden.
    .
  • Alternativt, kan du ogsĂ„ SENDE E-POST: husflid[ at ]plaindog.com

(bytt ut [ at ] med en @ sÄ fÄr du korrekt adresse - skrivemÄten er for Ä unngÄ uÞnsket e-post fra allverden).

Vi tilbyr gjerne ogsÄ Ä manipulere ut ansikt, om dette er Þnskelig, sÄ bildene fÄr et mer "upersonlig preg". Skriv dette inn, sÄ setter vi i gang. Det er IKKE VIKTIG om hvordan du eller dine ser ut pÄ bildene, her er det interessen for selve bunaden eller drakten, som er viktig.

Interessen er enorm! BÄde her hjemme i Norge, og ikke minst i utlandet. Jeg har tom mottatt henvendelser fra flere amasader rundtom i verden, som etterspÞr et mer komplett og mer tilgjengelig sted Ä vise interesserte, enn www:husfliden:no, som dessverre, pÄ sin side, har gjort sine sider, svÊrt lite tilgjengelige for publikum (bak her ligger det en del tekniske aspekt, jeg ikke har tenkt Ä gÄ inn pÄ).

For de som lurer: Bunad & Husflidsportalen drives av ren patriotisme, og vi har i Ärenes lÞp hatt vÄr andel av kostnader. Men selv etter spÞrsmÄl om oppkjÞp, og vi fortsatt valgt Ä drive pÄ fritiden og villighet til Ä gjÞre "bunadsnorge" til et enklere sted for nyskjerrige og interesserte pÄ Internett. Vi setter derfor kjempepris pÄ ALLE som deltar og gjÞr forumene til et bedre, mer livlig og delaktig sted!

Mvh
Kristian

OppfĂžlger og interesse: Bilder av Sotra- og Sunnhordlandsbunad?
Kristian

Re: :: BunadsPedia :: «« Bli med pÄ dugnaden!

Innlegg Kristian 28 Mai 2008, 10:11

Alle gode innspill og ideer er selvfĂžlgelig hjertelig velkomne!

Mvh
Kristian
Kristian

Re: :: BunadsWiki :: «« IKKE bli med pÄ dugnaden!!

Innlegg Kristian 01 Jun 2008, 23:42

Virkelig? Ingen som vil ofre noe for allmenheten og ivaretakelsen av bunadsinteressen?

Ideologien og tanken bak nettstedet har alltid vÊrt Ä tilby interesserte et sted der man kan finne informasjon videre, om den respektive bunaden - men siden det dessverre er sÄ fÄ sider om bunad i Norge, sÄ er liksom dette "the next best thing". Dog litt overrasket over at folk villig publiserer sine bilder pÄ VG og Dagbladets nettsider, som er hyperkommersielle og der man hvertfall ikke vet hva de kan gjÞre med bildene dine, i likhet med Facebook (faktisk).

Men, men, jeg fortsetter Ä hÄpe om deltakende illsjeler, som vil vÊre med Ä skape noe bra og uavhengig, i motsetning til Norges stÞrste "monopolist" pÄ bunader - som en rekke ganger har endret sine websider, sÄ f.eks. Bunad & Husflidsportalen ikke kan linke direkte til de enkelte bunadene, men mÄ kun henvise til hovedadressen, som fjerner litt av vitsen, hvis man ikke skal kunne linke direkte til dén enkelte bunadstypen.

Fortsatt, uten Ä ha nevnt navn pÄ denne "monopolisten", sÄ har de faktisk vÊrt i kontakt med advokat(!), for Ä se om de ikke kunne fÄ fjernet linker fra portalen til deres nettsider, noe som selvfÞlgelig var gjort for Ä forenkle "veien frem" for den enkelte bunadsinteresserte til "sin" bunadstype.

Mvh
Kristian
Kristian

Re: :: BunadsWiki :: ««

Innlegg Kristian 05 Jun 2008, 18:40

Kan lett bli smÄparanoid i en slik debatt, hallo, ja, hallo, ja, hallo...

:hilfe: :irre2: :computer: :abschied: :talk: :talk: :laola: :jump: :alien: :headstand: :löl: :stumm: :igitt: :pssst: :woohoo:
Kristian

Re: :: BunadsWiki ::

Innlegg Ellinor 26 Jun 2008, 22:26

Hei Kristian
Jeg har lagt ut Akerdrakten nesten maken til den jeg sydde til min datters komfirmasjon. Ofotedrakten ligger ogsÄ der sammen med min gamle Hardanger. Den er nÄ pÄ fjerde generasjon; min datter.
Det er bare Ä ta bildene som ligger pÄ 21 juli 2007 og mitt navn.
Ellinor

Innlegg Kristian 28 Jun 2008, 11:22

Hei Ellinor

Supert, tusen millioner takk for det, du er en kjempeknupp!

Selv har jeg full oversikt og bilder over BĂŠrumsbunadene, og da kan vi faktisk vĂŠre i gang med allerede, noen av bunadene! Jippi :jumping:

Skal sette alle kluter til og se hvordan vi gjĂžr dette, og at alle kan legge til informasjon, bilder osv.

Igjen, tusen takk - alle kopieringsrettigheter vil selvfĂžlgelig ivaretas, og opphavet vises i fulle. En forutsetning, er ogsĂ„ at dette kĂșn vil brukes i Bunadswiki og ikke kan brukes andre steder, med mindre du selv samtykker skriftelig i dette.

Med vennlig hlsen
Kristian

...en glad og inspirert gutt igjen, med hÄp om Ä skape et skikkelig Bunadswiki i samarbeid med andre ildsjeler dér ute pÄ nettet :thumbsup:
Kristian

Innlegg Kristian 13 Aug 2008, 21:53

Hei folkens

Vi trenger sÄrt flere bilder, hvis det skal vÊre noe poeng Ä opprette en egen BunadsWiki.

SĂ„ vĂŠr litt :jumping: og "donere" litt av dine bunadsbilder, forelĂžpig har vi fĂžlgende:

• Akerdrakten
  • Ofotdrakten
  • Hardangerbunaden
  • BĂŠrumsbunaden

...please, vÊr sporty og del et bilde eller flere, og vÊr med pÄ Ä bygge opp Norges eneste og uavhengige bunadsoversikt pÄ Internett.

Mvh
Kristian
Bunad & Husflidsportalen
Kristian

Innlegg Kristian 28 Sep 2008, 13:33

Vi har nÄ lagt inn stÞtte for hele 21 forskjellige sprÄk :turban: :chinese: :gangsta: :_spam_: :cooler: :crazy: :igitt: :yes: :santagrin: =)

Dette er sÄ folk fra utlandet, om ikke annet, kan registrere seg, og se pÄ bilder, som legges ut pÄ sidene.
SÄ vi arbeider videre i hÄpet, om at alle har lyst til Ä vÊre med Ä vise frem Norges nasjonaldrakt #1 og selvfÞlgelig, ogsÄ rekken av folkedrakter. Interessen fra utlandet er kjempestor, og har vel nevnt dét fÞr, men vi fÄr tom forespÞrsler fra forskjellige lands ambasader rundt bunad og folkedrakter.
Kristian

Innlegg June Veronica 23 Mai 2010, 18:03

Hei.

For Þyeblikket blir Lofotbunaden min satt sammen. SÄ jeg kan sende inn konfirmasjonsbildet mitt, der jeg kommer til Ä ha den pÄ. :)
June Veronica

GĂ„ til Bunadspraten

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest